YRITTÄJÄ

Olen Päivi Suomalainen, 36-vuotias eläintenkouluttaja AT Lappeenrannasta. Olen työskennellyt eläinten parissa jo 10 vuoden ajan. Toiselta ammatiltani olen klinikkaeläinhoitaja ja suorittanut myös eläinten akuutti- ja tehohoidon erikoisammattitutkinnon.

Omaa tietäni on aina ohjannut halu auttaa ja edistää eläinten terveyttä kokonaisvaltaisesti. Eläintenkouluttajana pystyn lisäämään henkisen hyvinvoinnin merkitystä lemmikkien kokonaisvaltaisen terveyden edistäjänä. Vaikka olenkin lähes koko elämäni toiminut eläinten kanssa niin työssä, arjessa että harrastusten parissa, halusin syventää teoriaosaamistani eläintenkouluttajan ammattitutkinnon opintojen kautta.

Kouluttajana toimintani perustuu tutkittuun tietoon eläimen käyttäymisestä. Suunnittelen koulutukset yksilöllisesti ja eläinlähtöisesti. Koulutuksen tavoitteena on tarjota onnistumisen kokemuksia sekä edistää eläimen kokonaisvaltaista hyvinvointia positiivisen vahvistamisen keinoin.

KAIKENLAISIA KOIRIA

Eläimet, etenkin koirat, ovat vieneet sydämeni jo varhaisessa lapsuudessa. Koirat ovat kulkeneet mukanani lähes kaikissa elämäni vaiheissa. Oman elämäni sekä perheeni kautta olen päässyt tutustumaan moniin eri rotuihin sekä tietysti koirayksilöihin, aina pienistä koirista isompiin sekä uroksista narttuihin.Viimeiset kolme koiraani ovat olleet rottweilereita ja kyseinen rotu on juurtunut sydänjuuriini pysyvästi.

Jokainen koirani on opettanut minulle paljon. Haasteita on myös matkalle osunut niin kouluttamisen kuin terveyden suhteen. Kokemukset juurikin auttavat siirtämään teoriatietoa käytäntöön.

HARRASTUSKOIRA VAI KOTIKOIRA, ONKO NIISSÄ EROA?

Olen harrastanut koirieni kanssa palvelus- ja pelastuskoirien jälkeä sekä viime aikoina olen hiljalleen tutustunut itselleni uusiin harrastuslajeihin mm. Rally-Tokoon. Ensimmäisen rottweilernarttuni kanssa ehdimme muutamassa jälkikokeessa käydä, kunnes koiran terveysongelmat muuttivat elämän suunnan.

Tänä päivänä oma harrastamiseni painottuu koetavoitteita enemmän yhteistyön vahvistamiseen ja koiralle itselleen mielekkäiden aktiviteettien tarjoamiseen. Tärkeintä on löytää molemmille mukavaa yhdessä tekemistä lenkkeilyn rinnalle. Koiralle esimerkiksi nenätyöskentely ja tottelevaisuusliikkeiden harjoittelu tukee myös arkea, vaikkei koekentille koskaan menisikään. Koiran kouluttaminen kehittää omistajaa koiran eleiden lukemisessa sekä koulutustaidoissa.

Useimmiten omistajan ja lemmikin haasteet pohjautuvatkin juuri kommunikaation haasteisiin. Elekielen ja lajityypillisten käytösten tunnistaminen auttaa monien ongelmien selvittämisessä. Eläimen tunnekokemukset ja yksilölliset tarpeet ovat itselleni tärkeimmät raamit koulutuskokonaisuuden rakentamisessa. Haluan auttaa ihmisiä näkemään positiivisten vahvisteiden merkityksen kouluttamisessa, ja sen myötä huomaamaan muutoksen eläimen käyttäytymisessä sekä yhteisessä arjessa omistajan kanssa.